Marzy ci się wyjątkowy ślub, który na zawsze zapadnie w pamięci waszym gościom? W takim razie koniecznie weź pod uwagę rozwiązanie, które ostatnio staje się coraz bardziej modne: zaślubiny i wesele na świeżym powietrzu. Nie musi to być tropikalna plaża ani górski szczyt – wyjątkowe przyjęcie możesz zorganizować nawet… we własnym ogrodzie. Jak się zabrać za organizację takiej imprezy i ile to kosztuje?
Ślub kościelny w plenerze jest sprawą dość skomplikowaną, bowiem na przeprowadzenie ceremonii poza budynkiem kościoła będziesz potrzebować zgody władz kościelnych. Niestety zazwyczaj musisz też przedstawić bardziej przekonujące argumenty niż fakt, że jest to modne i romantyczne. Jeśli więc planujesz ślub kościelny, przygotuj się na to, że sama ceremonia odbędzie się w budynku kościoła. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, by samo wesele zorganizować „pod chmurką”. Tak naprawdę wszystko jednak zależy od tego, czy uda ci się dogadać z władzami kościelnymi. Możesz też pomyśleć o zaślubinach w kapliczce położonej w jakimś malowniczym miejscu.Dużo łatwiejsze zadanie stoi przed tobą, jeśli marzy ci się plenerowy ślub cywilny. Po zmianach w prawie z 2015 roku udzielenie ślubu cywilnego poza urzędem jest możliwe, jeśli para młoda wyrazi takie życzenie i złoży odpowiedni wniosek. Warunki? W widocznym miejscu musi stać godło Polski, a ślub musi się odbyć w miejscu, które nie zakłóca powagi ceremonii i zapewnia bezpieczeństwo wszystkich uczestników. Wynika z tego, że ślub pod wodą albo w powietrzu prawdopodobnie nie jest najlepszym (ani możliwym do zrealizowania) pomysłem, ale już ogród, polana czy nawet las – jak najbardziej. Pamiętaj też, że to wy będziecie musieli zadbać, aby urzędnik miał zapewniony transport w obie strony oraz odpowiednio przygotowane miejsce ceremonii: oprócz godła, przydadzą są też stół, krzesło i zadaszenie lub altana.Żeby wziąć ślub cywilny w plenerze, musisz złożyć specjalne podanie w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla danej lokalizacji (czyli wybranego przez Was miejsca). Warto jednak wiedzieć, że o ile standardowa opłata za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi obecnie 84 zł, o tyle przeprowadzenie ceremonii zaślubin poza murami urzędu będzie was kosztowało 1000 zł. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ślub odbywa się w innym miejscu z przyczyn losowych, np. jedno z was przebywa w szpitalu – wówczas urzędnik udzieli ślubu poza urzędem bez pobierania dodatkowych opłat.
Jeśli do dyspozycji masz swoją działkę albo ogród, to jesteś w komfortowej sytuacji. W przeciwnym wypadku musisz znaleźć odpowiedni obiekt, a także dogadać się z jego właścicielem. Pary młode często decydują się na plenerowy ślub w tym samym miejscu, w którym później odbywa się plenerowe wesele. Najczęściej jest to restauracja, hotel lub dom weselny, który przy okazji dysponuje odpowiednim ogrodem – wówczas w przypadku niepogody goście najczęściej mogą po prostu przenieść się do budynku. Obsługa danego lokalu może też zapewnić i poustawiać krzesła dla gości, a także dekoracyjne dodatki, takie jak dywan czy ślubny łuk. Coraz więcej powstaje też miejsc, które stawiają przede wszystkim na śluby i przyjęcia plenerowe. Wówczas dysponują one całym potrzebnym zapleczem logistycznym i nieraz oferują też specjalną altankę, w której udzielane są śluby.Korzystając z możliwości organizowania ślubów w plenerze, młodzi często decydują się też na lokalizacje, które swoim charakterem dodają całemu wydarzeniu podniosłości: stary zamek, piękny pałacyk czy klimatyczny dworek. Jeśli jednak decydujesz się na ślub w tego typu miejscu, to może spocząć na was obowiązek zorganizowania m.in. krzeseł, stołu i odpowiedniego nagłośnienia – choć oczywiście wszystko zależy od waszych indywidualnych ustaleń z właścicielem bądź administratorem danego obiektu.
Jedynym stałym kosztem cywilnego ślubu w plenerze jest opłata do urzędu w wysokości 1000 zł. Pozostałe koszta zależą od wielu zmiennych. Jeśli bierzesz ślub w tym samym obiekcie, w którym odbędzie się późniejsze przyjęcie weselne, to koszta ślubu prawdopodobnie zostaną włączone do ogólnego rachunku. Jeśli nie – do kosztu wynajmu terenu na czas trwania ślubu (który może wynieść ok. 1000-5000 zł) musimy doliczyć wynajem potrzebnych mebli i dekoracji.Przeciętnie wynajem jednego krzesła to koszt ok. kilku złotych za dobę, ale za luksusowe, bogato zdobione krzesło możemy zapłacić nawet ok. 50 zł. W przypadku 50 gości na ślubie, za wynajem przeciętnych krzeseł zapłacimy więc ok. 450 zł (od ok. 270 do nawet ok. 2000 zł). Wynajem stołu to koszt ok. 10-15 zł, a koszt wynajmu jednego pokrowca na krzesło oscyluje w okolicach 5-7 zł.Jeśli wymarzysz sobie czerwony dywan, do kosztów dorzuć ok. 50-200 zł (cena zależy m.in. od długości dywanu, ale też np. od tego, czy wyczyścisz dywan przed oddaniem – przeciętnie zapłacisz ok. 50 zł za wynajem dywanu o 10 m długości). Metalową pergolę kupisz za ok. 80 zł, ale już udekorowanie jej kwiatami, tak by stworzyła piękny, ślubny łuk, wyniesie cię od ok. 150-200 zł. Najprostsze zadaszenie o długości jednego boku do ok. 3 m będzie cię kosztowało od ok. 200 zł, a niewielka, elegancka altana z zasłonami może kosztować nawet ok. 1500 zł.Warto zadbać też o nagłośnienie, oświetlenie oraz oprawę muzyczną wydarzenia. Wynajem mikrofonu i głośników to koszt od ok. 150 zł wzwyż. Za wynajem jednego reflektora zapłacimy ok 70 zł. Natomiast zespół, który swoim występem uświetni uroczystość (np. wokalista z towarzyszeniem instrumentu lub kwartet smyczkowy) wynajmiemy w cenie ok. 250-1000 zł.
Wesele w plenerze to dobry pomysł niezależnie od tego, gdzie odbywa się sam ślub. Jeśli jednak są to dwa różne miejsca, warto zapewnić gościom odpowiedni transport z miejsca zaślubin do miejsca wesela – szczególnie, gdy impreza plenerowa odbywa się pod miastem i odległość jest spora. Zapewnienie gościom transportu może cię kosztować ok. 300-1000 zł. Cena zależy od liczby pasażerów, odległości do przejechania, a nawet klasy autokaru.Musisz też zadbać o to, by goście mieli gdzie usiąść, by mieli zapewniony dostęp do toalety, ochronę przed słońcem lub ewentualnym deszczem, a także zapewnić im ciepło w razie chłodu i odwrotnie – umożliwić im schłodzenie się w razie trudnych do wytrzymania upałów. Część warunków pogodowych może być do przewidzenia (np. jeśli bierzesz ślub pod koniec września, to prawdopodobnie możesz się spodziewać raczej opadów niż nieznośnego gorąca). Innych okoliczności jednak możesz nie przewidzieć, a prognozy pogody potrafią się zmieniać z chwili na chwilę. Dlatego lepiej mieć plan awaryjny na każdą okoliczność.Ponieważ wesela w plenerze są coraz bardziej popularne, coraz więcej lokali ślubnych poszerza swoją ofertę m.in. właśnie o organizację wesela plenerowego. Powstają również firmy organizujące wyłącznie przyjęcia na świeżym powietrzu. Wynajęcie takiej firmy to rozwiązanie, które zdejmie z was lwią część odpowiedzialności za organizację całej imprezy. Do was będzie należało wybranie i zakup obrączek czy strojów na wesele, a także wybór menu i dekoracji, ale to firma weselna zajmie się zorganizowaniem wszystkiego na miejscu: stoły i krzesła, oświetlenie i nagłośnienie, ogrzewanie, montaż dekoracji czy catering już nie będą wam spędzać snu z powiek.
Zalesiona działka, mazurska łąka albo przydomowy ogród? W takiej lokalizacji możesz nie przejmować się tak bardzo dekorowaniem, bo największą dekoracją będzie otaczająca was przyroda. Plusy takiego rozwiązania to m.in. prywatność – masz dużą szansę, że w pobliżu nie będzie się odbywało żadne „konkurencyjne” wesele, nie będą się też w pobliżu kręciły przypadkowe, obce osoby. Jeśli marzy ci się nietypowa impreza, bez zadęcia i raczej na luzie, to przyjęcie weselne w otoczeniu przyrody jest świetnym pomysłem.
Takie przyjęcie będzie skomplikowane logistycznie. Nie tylko musisz bowiem zadbać o doprowadzenie prądu i wody (chociażby dla firmy cateringowej), ale też pomyśleć o jakiejś eleganckiej łazience dla gości (toi-toi zdecydowanie nie wchodzi w grę). Weź pod uwagę, że jeśli zdecydujesz się na wesele z dala od zabudowań, konieczne może być wynajęcie generatora prądu. Jeśli jednak w pobliżu będzie się znajdował jakiś budynek, w którym goście będą mogli skorzystać z toalety, czy z którego będzie można pociągnąć prąd, to zorganizowanie uroczystości będzie dużo łatwiejsze.
Podstawowym zadaniem osoby organizującej wesele plenerowe jest zadbanie o zadaszenie, tak aby w przypadku niepogody goście mieli się gdzie schować. Aby wynająć i postawić namiot weselny, musisz najpierw uzyskać na to zgodę właściciela danego terenu i znaleźć odpowiednio dużo wolnej przestrzeni. Niektóre namioty weselne są naprawdę spore (mogą pomieścić nawet ok. 200 osób). Można je wynająć razem z podłogą, a do tego wypożyczyć specjalne parasole grzewcze lub klimatyzatory.
Pamiętaj, że na miejsce wesela trzeba będzie dowieźć krzesła, stoły, zastawę i dekoracje. Jeśli wesele ma się odbyć w nietypowym miejscu, na przykład w środku lasu, to musisz nie tylko uzyskać zgodę nadleśnictwa, ale też znaleźć firmę, która zgodzi się przedostać przez niezbyt równe drogi razem z całym weselnym oprzyrządowaniem. Również gościom wypadałoby zapewnić transport. Dlatego, wybierając miejsce na ślub w plenerze, bierz pod uwagę nie tylko malowniczość otoczenia, ale też fakt, że potrzebne będą: łatwy dojazd, możliwie równe i płaskie podłoże, a także pusta przestrzeń, na której będzie mógł stanąć namiot weselny.
Na weselu plenerowym nie można zapomnieć o pysznym jedzeniu. Postaw na sprawdzoną firmę cateringową, która może zaoferować ci nie tylko jedzenie i wypożyczenie części naczyń, ale też np. wynajem grilla wraz z osobą do jego obsługi czy pełną obsługę kelnerską wraz z zaserwowaniem gorących dań o umówionej godzinie. Jeśli wolisz nie mnożyć kosztów, możesz zrezygnować z obsługi kelnerskiej na rzecz bufetu szwedzkiego i postawić tylko na tzw. „finger foods”, czyli przekąski na zimno.Musisz też zadbać o rozsądne menu. Deser z lodami czy przekąski z dużą ilością nabiału mogą się nie sprawdzić w plenerze, jeśli nie masz tam dostępu do lodówki. Zamiast tego jednak możesz zapewnić gościom atrakcję w postaci dań z grilla lub pieczenia kiełbasek na ognisku (oczywiście, jeśli uprzednio uzyskasz na to zgodę od osoby zarządzającej danym terenem). Dobrym pomysłem może być wynajęcie dużego grilla, na przykład gazowego.
Na weselu plenerowym nie może też zabraknąć nagłośnienia ani oświetlenia. Mikrofon i głośniki oraz kilka-kilkanaście lamp to absolutne minimum. Nie łudź się, że gdy zapadnie zmierzch, świece na stołach wystarczą! Dobrym pomysłem mogą być większe ilości modnych ostatnio cotton ballsów czy papierowe lampy ledowe, które można zawiesić na sznurkach nad stołami. Zapewnią one oświetlenie imprezy, a przy tym są niezwykle klimatyczne. Musisz jednak zawczasu sprawdzić, jaka ich liczba będzie ci potrzebna, tak aby dawały wystarczająco dużo światła.Do tego trzeba pamiętać o obrusach, pokrowcach na krzesła i przyozdobieniu stołów. Do wesela plenerowego najbardziej pasuje klimat boho lub rustykalny: lniany sznurek, wstążka jutowa lub koronkowa, wzorzyste tkaniny, dużo świec i zieleni lub polnych kwiatów. Jako podstawka pod świeczniki sprawdzą się zwykłe plastry drewna, które świetnie wpasują się w klimat plenerowego wesela.
Na samym początku przygotowań warto ustalić z właścicielami podział obowiązków, aby było jasne, co masz zapewnione w cenie, a co musisz załatwić na własną rękę. Następnie możesz zabrać się za wybranie, wydrukowanie i wręczenie zaproszeń – pamiętaj, by koniecznie uprzedzić gości o formule imprezy „pod chmurką” – na wesele plenerowe najlepiej jest się ubrać nieco bardziej casualowo i raczej niewskazane są szpilki. Dobrze jest też mieć na sobie kilka warstw odzieży, tak aby móc nałożyć coś na siebie w razie ochłodzenia.W przypadku wesela plenerowego odbywającego się w obiekcie typowo weselnym (domu weselnym, hotelu, restauracji) ceny za „talerzyk” będą porównywalne z tymi, które zapłacimy za tradycyjne wesele pod dachem. Przeciętnie jest to ok. 150-350 zł za osobę. Cena zależy od lokalizacji (najdrożej będzie w dużych miastach i w atrakcyjnych, turystycznych lokalizacjach, np. w Zakopanem), od liczby dań, przystawek, deserów, a także od liczby godzin. Najtańsze przyjęcia na ok. 4-5 godzin, z kilkoma przystawkami, napojami, zupą, drugim daniem i deserem to koszt od ok. 85 zł za osobę (w dużym mieście i prestiżowej lokalizacji).W przypadku, gdy wynajmujemy sam teren i za catering płacimy osobno, możemy zapłacić od ok. 50-70 zł za osobę wzwyż. Niektóre firmy cateringowe prowadzą też sprzedaż przekąsek „na patery” – wówczas za jedną paterę (ok. 20-25 małych kanapek lub mini wrapów) zapłacisz ok. 70-100 zł. W przypadku przyjęcia na ok. 50 osób, takich pater będziesz potrzebować przynajmniej ok. 10, a do tego dochodzą ewentualne sałatki, dania ciepłe i desery.Wynajem stołów i krzeseł na ok. 50 osób to przeciętnie koszt ok. 200 zł za stoły i ok. 750 zł za krzesła, do tego ok. 300 zł za pokrowce na krzesła i ok. 100-200 zł za obrusy. Ok. 200 zł to wypożyczenie zastawy (talerze, kieliszki, sztućce, dzbanki na napoje, półmiski itd.). Wynajem namiotu weselnego zaś może cię kosztować od ok. 5000-12 000 zł wzwyż. Cena zależy m.in. od jakości namiotu, ale też od jego rozmiaru i od tego, czy wynajmujesz go razem z podłogą. Koszt dekoracji może wynieść od ok. 1500-5000 zł, a za oświetlenie i nagłośnienie zapłacisz od ok. 500-1000 zł. Za jeden parasol grzewczy zapłacisz ok. 200 zł. Wynajem przyczepy przerobionej na łazienkę z kilkoma kabinami może kosztować cię ok. 1000-1500 zł.Jeśli chcesz zatrudnić obsługę do podawania ciepłych dań, godzina pracy jednego kelnera wyniesie cię ok. 12-20 zł. Na przyjęciu na 50 osób kelnerów powinno być około pięciu. Jeśli impreza potrwa więc ok. 10 godzin, za obsługę kelnerską zapłacisz ok. 800 zł. Wypożyczenie jednego dużego grilla gazowego to koszt ok. 200-300 zł za dobę. Oprawa muzyczna prowadzona przez DJ-a to koszt ok. 500-3000 zł, za wynajem zespołu zaś zapłacisz od ok. 1500 zł do nawet 10 000 zł i więcej.