Program Dobry Start jest skierowany do rodziców dzieci w wieku szkolnym. Mogą oni raz w roku otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe w kwocie 300 zł. Dofinansowanie ma ułatwić skompletowanie szkolnej wyprawki, w tym podręczników, zeszytów, plecaka i innych niezbędnych akcesoriów.
Panuje powszechne przekonanie, że tylko małoletnie dziecko otrzyma dofinansowanie. Tymczasem świadczenie to przysługuje aż do 20. lub 24. roku życia, o ile dziecko posiada orzeczenie o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, potrzebie kształcenia specjalnego lub zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Program obejmuje też uczniów, którzy osiągną ten wiek przed rozpoczęciem roku szkolnego w danym roku kalendarzowym. Dodatkowym warunkiem jest uczęszczanie do jednej z następujących szkół: szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły artystycznej (o ile jest w niej realizowany obowiązek szkolny lub nauki), młodzieżowego ośrodka socjoterapii, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Program Dobry Start nie obejmie zatem przedszkolaków, dzieci uczęszczających do zerówki (nawet jeżeli mieści się ona w szkole) oraz studentów.
Szczegółowe zasady realizacji programu Dobry Start zostały sformułowane w specjalnie mu dedykowanym rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. Zgodnie z tymi przepisami dofinansowanie przysługuje czterem grupom osób. Po pierwsze, ze stosownym wnioskiem o wypłatę świadczenia mogą ubiegać się rodzice dzieci uczących się. Po drugie, 300 złotych uzyska osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem, o ile jednocześnie złożyła do sądu wniosek o jego adopcję. Po trzecie, dofinansowanie przysługuje, np. opiekunowi prawnemu dziecka, czyli osobie, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem. Po czwarte, 300 złotych otrzymają pełnoletni uczniowie, którzy z różnych względów nie są na utrzymaniu rodziców (na przykład ich rodzice zmarli). Oczywiście osoba, która ubiega się o przyznanie świadczenia, musi dodatkowo stale zamieszkiwać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na pieniądze z programu nie mogą liczyć Polacy mieszkający za granicą.
Wystarczy, że wniosek o dofinansowanie złoży jedno zrodziców. Nie ma konieczności, aby oboje podpisywali podanie. Jeżeli jednakdziecko nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z obojgiem rodziców, 300 złotych otrzyma ten rodzic, który opiekuje się dzieckiem lub u którego dziecko spędza więcej czasu. Jedynie opieka naprzemienna może uzasadniać przyznanie świadczenia obojgu rodzicom jednocześnie. W takiej sytuacji każdy znich otrzyma po 150 złotych. Warto też pamiętać, że na tych samych zasadach dofinansowanie przysługuje dzieciom pozostającym w pieczy zastępczej.
Składający wniosek o dofinansowanie powinni przestrzegać ściśle określonych terminów. Od 1 lipca można składać podania przy pomocy rządowego portalu Emp@tia oraz za pośrednictwem kanałów bankowości elektronicznej. Z kolei od 1 sierpnia uruchomiona zostanie możliwość papierowego dostarczenia wniosku – osobiście we właściwym urzędzie (lub innym wyznaczonym miejscu) lub drogą pocztową (najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem nadania). Graniczną datą jest natomiast 30 listopada.
W urzędzie miasta i gminy można uzyskać szczegółową informację na temat podmiotów realizujących program Dobry Start. Jedynie w odniesieniu do dzieci pozostających w pieczy zastępczej wnioski przyjmują i rozpatrują wyłącznie powiatowe centra pomocy rodzinie (PCPR).
Kluczowym dokumentem jest wniosek o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start. Stosowny wzór można znaleźć na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start. Konieczne jest przede wszystkim wskazanie organu właściwego, prowadzącego postępowanie w sprawie przyznania świadczenia (właściwy urząd gminy lub inna instytucja), adres tego organu, dane osoby składającej wniosek oraz dane dziecka, a także dane szkoły, do której w danym roku szkolnym będzie uczęszczało dziecko. Do wniosku można dołączyć dodatkowe dokumenty, które przesądzą o przysługiwaniu świadczenia. Może to być szczególnie przydatne w odniesieniu do nietypowych sytuacji, jak ubieganie się o świadczenie dla dorosłego niepełnosprawnego dziecka.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapewnia, że w przypadku złożenia wniosku w lipcu lub sierpniu wypłata nastąpi nie później niż do 30 września. Z kolei w sytuacji, gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach, czyli wrześniu, październiku lub listopadzie, organy będą potrzebowały na to mniej więcej 2 miesiące od daty złożenia wniosku. Może zdarzyć się sytuacja, w której organ lub instytucja odmówi wypłaty dofinansowania. W takim przypadku sprawa nie jest jeszcze całkiem przegrana, ponieważ wnioskodawcy przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Należy je złożyć w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.