Zgubiłeś kartę płatniczą? Masz obawy, że doszło do kradzieży lub ktoś, kto odnajdzie twoją debetówkę lub kredytówkę może próbować jej użyć? Dowiedz się, co powinieneś zrobić. Jak i gdzie zablokować kartę? Czy prawo chroni właścicieli kart przed finansowymi konsekwencjami kradzieży?
W przypadku zgubienia karty płatniczej powiedzenie „czas to pieniądz” jest niebywale trafne. Im szybciej zareagujemy na utratę debetówki, czy kredytówki, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że stracimy duże pieniądze.Zgubioną kartę płatniczą można:
Zastrzeżenia i czasowej blokady można dokonać poprzez bank, który wydał kartę:
Warto pamiętać, że nie każdy bank umożliwia samodzielne zablokowanie poprzez panel użytkownika na stronie internetowej. W niektórych przypadkach konieczne jest udanie się do oddziału lub zadzwonienie na infolinię. Jest to nieco problematyczne nie tylko ze względu na wygodę. Przede wszystkim zajmuje więcej czasu, który w przypadku kradzieży karty jest kluczowy. Możliwość samodzielnego zastrzeżenia czy blokowania kart przydaje się także, gdy trzeba dokonać natychmiastowego zastrzeżenia karty w weekend lub święto, gdy oddziały nie pracują, dlatego warto dokładnie sprawdzać możliwości, jakie daje nam bank i regulaminy usług.
Związek Banków Polskich otworzył specjalną infolinię, która umożliwia natychmiastowe zablokowanie każdej karty. Zadzwoń nanumer:(+48) 828 828 828. Jest on uniwersalny (dla klientów ok. 25 banków w Polsce i instytucji kredytowych) i działa całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Ponadto usługa zastrzegania kart poprzez infolinię jest darmowa (płacimy wyłącznie za połączenie telefoniczne). Można z niej korzystać, także przebywając za granicą.
Noszenie przy sobie karty płatniczej jest znacznie bezpieczniejsze niż trzymanie w portfelu zapasu gotówki. Mimo to zgubienie lub kradzież karty płatniczej może spowodować uszczuplenie naszego konta. Konsekwencje są jednak znacznie mniejsze, niż mogłoby się wydawać. Prawo unijne ogranicza odpowiedzialność właściciela karty za nieautoryzowane transakcje (np. w wypadku, gdy złodziej dokona licznych transakcji zbliżeniowych). Może on być obciążony wyłącznie na kwotę 150 euro (w przeliczeniu na złotówki wg kursu NBP). Jeśli suma pobrana za pomocą zgubionej lub skradzionej karty będzie wyższa, nadwyżka zostanie zwrócona przez bank.Warto wiedzieć też, że 20 grudnia 2018 wchodzą w życie nowe przepisy ograniczające odpowiedzialność właściciela karty za transakcje nieautoryzowane. Są one jeszcze korzystniejsze, gdyż zmniejszają kwotę, jaką bank będzie mógł obciążyć klienta, któremu ukradziono kartę i wykonano za jej pomocą płatności ze 150 do zaledwie 50 euro. Oczywiście odpowiedzialność ta dotyczy tylko kart, które nie zostały zastrzeżone. Jeśli zostaniemy okradnięci po zgłoszeniu utraty karty w banku (i jej zastrzeżeniu), to właśnie bank poniesie całą odpowiedzialność za utraconą kwotę.Ponadto wchodzące w życie przepisy zakładają, że banki będą zobowiązane do szybszego rozpatrywania reklamacji w takich przypadkach. Obecne terminy zostaną skrócone o połowę, czyli:
do 30 dni kalendarzowych dla pozostałych usług (z możliwością wydłużenia do 60 dni).
Ubezpieczenie karty płatniczej to dodatkowa usługa, którą oferuje wiele banków. Jej koszt jest bardzo różny – od bezpłatnej, po ceny od ok. 1,50 do 12 zł za miesiąc. W zależności od oferty wykupienie ubezpieczenia może gwarantować:
Dodatkowo w ubezpieczeniu karty może być powiązane także z: